Nepatiko kalėdinė dovana? Viskas, ką turite žinoti apie prekių grąžinimą

Triniti

Nors sakoma, kad dovanotam arkliui į dantis nežiūrima, ne vienam yra tekę raukyti nosį dėl ne visai patikusios ir įtikusios kalėdinės dovanos. Tai dydis netinkamas, tai spalva ne tokia, o gal daiktas apskritai pasirodė esąs nelabai reikalingas? Tokias problemas išspręsti gali prekių grąžinimas – tačiau verta žinoti, kad tokia galimybe pasinaudoti galima ne visada.

Grąžinti – ir be kasos kvito

 Civiliniame kodekse nurodoma, kad pirkėjas turi teisę per 14 dienų (jeigu pardavėjas nėra nustatęs ilgesnio termino) pakeisti nusipirktus daiktus pirkimo ar kitoje pardavėjo nurodytoje vietoje, net jei įsigyta prekė yra kokybiška. Prekę pakeisti galima analogiškais kitokių matmenų, formos, spalvos, modelio ar komplektiškumo daiktais. Jeigu pirkėjas nenori prekės keisti kitais pardavėjo siūlomais daiktais, per tas pačias 14 dienų galima grąžinti daiktus pardavėjui ir atgauti už juos sumokėtą kainą.

Kaip teigia advokatų kontoros„Triniti“ advokatė Edita Ivanauskienė, grąžinti kokybišką prekę pardavėjui ir už ją atgauti pinigus galima tik tokiu atveju, jei daiktas nebuvo naudojamas, nėra sugadintas ir praradęs prekinę išvaizdą.

„Tačiau jei prekės pakuotė buvo atidaryta ar kitaip pasikeitė pačios pakuotės išvaizda, tokie pažeidimai nelaikomi esminiais prekės išvaizdos pakeitimais ir tokia prekė visgi gali būti grąžinta pardavėju“, – akcentuoja E. Ivanauskienė.

Pasak advokatės, norintis pakeisti prekę klientas, pardavėjui turi pateikti prekę ir rašytinį prašymą, kuriame reikia nurodyti priežastį (prekės trūkumą ar kt.), dėl kurios įsigyta prekė netenkina vartotojo ir reikalavimą pakeisti prekę arba grąžinti pinigus. Prie prašymo pridedamas kasos aparato kvitas ar pirkimo–pardavimo kvitas.

„Jei pirkėjas neišsaugojo kasos kvito, gali pateikti kitą prekės pirkimą iš šio pardavėjo patvirtinantį dokumentą – pavyzdžiui, pridėtinės vertės mokesčio sąskaitą faktūrą, sąskaitą faktūrą, mokėjimo kortelės sąskaitos išrašą, mokėjimo kortelės skaitytuvo čekį ir pan.“, – pasakoja advokatė.

Jeigu pirkėjas nepateikia prekės pirkimą–pardavimą įrodančio dokumento, tokia prekė keičiama arba pinigai už ją grąžinami tik tada, jei su tuo sutinka pardavėjas.

Kaip grąžinti internetu įsigytas prekes

 Anot E. Ivanauskienės, prekes, įsigytas internetu, galima grąžinti kaip ir prekybos vietose įsigytus daiktus – tiek kokybiškus, tiek nekokybiškus. Atsisakyti internetu sudarytos vartojimo sutarties (t.y. įsigytų prekių) galima per tą patį 14 dienų terminą nuo jų gavimo, išskyrus tuos atvejus jeigu pardavėjas nepateikė vartotojui informacijos apie teisę atsisakyti sutarties, kaip to reikalauja Civilinis kodeksas – tada taikomas 12 mėnesių sutarties atsisakymo terminas nuo daiktų gavimo dienos.

Kaip teigia advokatė, norint grąžinti internetu įsigytas prekes, reikia ne mažiau kaip per 14 dienų nuo prekių gavimo raštiškai informuoti pardavėją apie prekių grąžinimą, nurodant to priežastis ir reikalavimą grąžinti sumokėtą sumą.

„Tai galima padaryti užpildžius Vartotojų teisių apsaugos tarnybos svetainėje esančią sutarties atsisakymo formą arba pareiškimą dėl sutarties atsisakymo. Ne vėliau kaip per 14 dienų nuo pareiškimo apie sutarties atsisakymą įteikimo pardavėjui, pirkėjas privalo išsiųsti arba perduoti prekę pardavėjui. Tokio siuntimo išlaidas padengti turi pats pirkėjas, pardavėjui tenka grąžinti pinigus sumokėtus už įsigytą prekę ir jos siuntimą pirkėjui, nebent būtų susitarta kitaip arba pardavėjas nebūtų tinkamai informavęs vartotojo, kad šias išlaidas turės padengti vartotojas“, – teigia advokatė.

Prekės, kurių grąžinti negalima

 Yra prekių, kurių pirkėjas negali grąžinti pardavėjui ir už tai atgauti sumokėtus pinigus, nebent pardavėjas pats geranoriškai su tuo sutiktų. Visų pirma tokioms prekėms priskiriami augalai, gyvūnai ir tinkamos kokybės maisto prekės. Negrąžintinomis prekėmis taip pat laikomi: tabakas ir tabako gaminiai; parfumerijos ir kosmetikos ir tualetiniai preparatai; fotografijos ir kinematografijos prekės; spausdintos knygos, reprodukcijos ir kiti poligrafijos pramonės dirbiniai; audiniai, kiliminės grindų dangos, išskyrus kilimus ir kilimėlius; apatiniai drabužiai; kūdikių drabužėliai; pėdkelnės; kojinės, puskojines; liemenėlės, korsetai; perlai, brangakmeniai; taurieji metalai bei jų dirbiniai, išskyrus dirbtinę bižuteriją; mašinos ir mechaniniai įrenginiai; elektros mašinos ir įrenginiai; garso įrašymo ir atkūrimo bei televizijos vaizdo ir garso įrašymo ir atkūrimo aparatai; antžeminio transporto priemonės; laivai, valtys ir plaukiojantys įrenginiai; optikos, fotografijos, kinematografijos, matavimo, kontrolės, medicinos arba chirurgijos prietaisai ir aparatai;  laikrodžiai; muzikos instrumentai; ginklai ir šaudmenys; baldai; patalynės reikmenys; šviestuvai; žaislai; žaidimai, išskyrus sporto ir meškeriojimo reikmenis; meno kūriniai; kolekcionavimo objektai ir antikvariniai daiktai.

Internetu taip pat negalima grąžinti: pagal specialius vartotojo nurodymus pagamintų prekių, kurios nėra iš anksto pagamintos ir kurios gaminamos atsižvelgiant į vartotojo asmeninį pasirinkimą ar nurodymą, arba prekių, kurios yra aiškiai pritaikytos vartotojo asmeninėms reikmėms; taip pat greitai gendančių prekių ar prekių, kurių galiojimo laikas yra trumpas; supakuotų prekių, kurios buvo išpakuotos po pristatymo ir kurios yra netinkamos grąžinti dėl sveikatos apsaugos ar higienos priežasčių; supakuotų vaizdo ar garso įrašų arba supakuotos programinės įrangos, kurie buvo išpakuoti po pristatymo;  laikraščių, periodinių leidinių ar žurnalų pristatymo ir kitais Civiliniame kodekse nustatytais atvejais.