Kalėdinių išpardavimų karštinė: kaip slepiama klaidinanti reklama

Triniti

Ne paslaptis, kad užsukus parduotuvę, beveik visada susiduriame su įvairiomis parduodamų prekių nuolaidų akcijomis: nuo „įprastinės“ ar „ankstesnės“ kainos siūloma įsigyti prekių su tam tikra viliojančia nuolaida. „Pasitaiko atvejų, kai ta „įprastinė“ ar „ankstesnė“ kaina net neegzistavo arba ja buvo prekiaujama vos kelias dienas“, – teigia advokatų kontoros TRINITI advokatė Edita Ivanauskienė. Tai ypač aktualu artėjant didžiosioms metų šventėms, kuomet prekybininkai suskumba vilioti pirkėjus kalėdinėmis nuolaidomis. Kaip žinoti, kokia reklama gali būti pripažinta klaidinančia vartotojus ir kokiais padariniais tai gresia?

Su reklamuota nuolaida – vos viena prekė

 Jau ne vienerius metus Konkurencijos taryba kovoja su tokiu verslininkų elgesiu. Šiemet baudų sulaukė įmonės, kurių reklaminiai teiginiai buvo pripažinti klaidinančia reklama, t.y. neatitinkantys teisingumo ar išsamumo, ar pateikimo kriterijaus. Paanalizuokime, kokios tai reklamos ir, kodėl jos sulaukė tokio Konkurencijos tarybos (KT) verdikto.

Šių metų birželį KT pripažino klaidinančia vienos internetinės parduotuvės vykdytą akciją „Vidurvasario išpardavimas“. Šia akcija vartotojai buvo raginami įsigyti kvepalų ir buitinės technikos net iki 80% pigiau: „Didysis vidurvasario išpardavimas: Kvepalų ir buitinės technikos super pasiūlymai vienai dienai!: iki – 80%“,- skelbė reklaminis šūkis. Visgi reklamoje nurodyta maksimali 80% nuolaida buvo taikoma vienos rūšies kvepalams iš 171 dalyvavusių akcijoje ir tai sudarė vos 0,58 proc. kvepalų, kurie buvo siūlomi su nuolaida. Tuo tarpu buitinės technikos prekių kategorijoje  didžiausios nuolaidos buvo taikomos vaisių džiovintuvams ir vakuumatoriams – iki 58%, o 80% nuolaidos  buitinės technikos prekėms išvis nebuvo. KT pripažino šią reklamą klaidinančia, argumentuojant tuo, kad „vidutinis vartotojas, pamatęs reklamoje didžiausios nuolaidos ribą, tikisi, kad ši nuolaida bus taikoma ne vienai prekei iš viso asortimento, o reikšmingai prekių daliai.“

„Pažymėtina, kad tame pačiame KT sprendime paaiškinta, kad KT nelaikytų tokios reklamos klaidinančia, jeigu pačioje reklamoje, skleistoje internetu, būtų pateikta aktyvi nuoroda, kurią paspaudus, būtų galima sužinoti išsamias akcijos sąlygas, o iš pačios nuorodos turinio būtų aišku, kokia informacija yra prieinama paspaudus nuorodą. Tad įmonėms vertėtų nepamiršti apie pareigą tinkamai informuoti vartotojus“, – kalbėjo E. Ivanauskienė.

Skelbė nuolaidą visiems, o taikė tik dviems

 Kitame priimtame nutarime KT pripažino klaidinančia reklama vienos vaistinės teiginį: „Visiems maisto papildams iki -60%“ , kuri buvo su pateikta aktyvia nuoroda „Plačiau“. Tyrimo metu nustatyta, kad į akciją iš viso buvo įtraukti 683 maisto papildai, o 60% nuolaida buvo taikoma dviems maisto papildams – tai reiškia vos 0,29 proc. į akciją įtrauktų maisto papildų. Didžiajai daliai maisto papildų, t.y. 580 iš 683 buvo taikoma 25% nuolaida. KT sprendė, jog „maisto papildų dalis, kuriai buvo taikyta 60% dydžio nuolaida, negali būti laikoma reikšmingu prekių kiekiu, todėl teiginys galėjo suklaidinti vidutinį vartotoją, suformuodamas lūkesčius apie palankesnes akcijos sąlygas negu jos buvo iš tikrųjų“.

Grasina baudomis

 Minimali tokio pažeidimo baudos suma siekia 289 EUR. Tačiau advokatės E. Ivanauskienės teigimu, realiai skiriamos baudos įmonėms už klaidinančią reklamą lyginant su minimalia bauda yra ženkliai didesnės.

„Pavyzdžiui, šiemet Konkurencijos taryba įmonėms skyrė baudas nuo 4 938 eurų iki 8 688 eurų. Skiriamos baudos dydis nustatomas pagal mažiausios ir didžiausios baudos vidurkį ir atsižvelgiant į nustatytas lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes, pažeidimo pobūdį, pažeidimo trukmę ir mastą. Pakartotinai per vienerius metus gali būti skiriama didesnė bauda iki 34 754 eurų“, – teigia E. Ivanauskienė.

Pasak advokatės, atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad reklaminės veiklos subjektas, padaręs nustatytų reikalavimų pažeidimą, savo noru užkirto kelią žalingiems pažeidimo padariniams, pripažino padaręs pažeidimą, padėjo priežiūros institucijoms tyrimo metu, atlygino nuostolius ar pašalino padarytą žalą. Atsakomybę lengvinančia aplinkybe gali būti pripažįstama ir tai, kad reklaminės veiklos subjektas yra prisiėmęs kodekse nustatytus įsipareigojimus, jų laikėsi iki šiame įstatyme nustatytų reikalavimų pažeidimo padarymo ir pateikė tai patvirtinantį reklamos savitvarkos institucijos dokumentą.

Kaip žinoti, kad kainų palyginimo reklama nebus pripažinta klaidinančia?

 Vertinant, ar reklama nėra klaidinanti, kai teikiamas kainų palyginimas, reikia atkreipti dėmesį į kelis pagrindinius kriterijus.

„Visų pirma, rekomenduojama reklamoje apibūdinimą „nuolaidos iki xx procentų“ naudoti tuo atveju, jei skelbiamas maksimalus kainos sumažinimas išpardavimo pradžioje taikomas bent dešimtadaliui nurodytų tam tikros grupės prekių  ir nurodomas tokio išpardavimo laikotarpis. Taip pat reikia atkreipti dėmesį į tai, kaip lyginamos kelios skirtingos atitinkamų produktų kainos bei kaip tos kainos lyginamos su konkurento ar rekomenduojamomis kainomis. Pavyzdžiui, jei reklamoje lyginama su anksčiau taikyta kaina, rekomenduojama palyginimui naudoti kainą, kuri buvo taikyta toje pačioje prekybos vietoje bent 16 dienų (nebūtinai iš eilės) per paskutines 30 dienų iki akcijos kainos taikymo – t.y. daugiau nei pusę laikotarpio per paskutines 30 dienų. Išimtys taikomos trumpo galiojimo prekėms bei kai nuosekliai mažinama produkto pardavimo kaina“, – pataria advokatė.

Pasak E. Ivanauskienės, kai lyginama su konkurento kainomis, toks kainų palyginimas turi atitikti lyginamajai reklamai keliamus reikalavimus, įskaitant reikalavimą nurodyti teisingą konkurento produkto kainą, taip pat svarbu, kad nurodoma savo prekės kaina su konkurento prekės kaina būtų to paties laikotarpio; reklamoje būtų tiesiogiai arba netiesiogiai nurodomas konkurentas, nurodoma užfiksuotos konkurento prekės kainos data ir vieta. Reklamoje lyginant su rekomenduojama mažmenine ar kitaip apibūdinama kaina, svarbu turėti įrodymus, kad reklamoje nurodoma kaina yra grįsta realia prekės gamintojo ar tiekėjo rekomendacija taikyti tokio dydžio kainą, kad kaina žymiai nesiskiria nuo tos, už kurią vartotojai produktą galėjo ar gali įsigyti mažmeninėje rinkoje bei reklamos davėjas nėra vienintelis tokio produkto tiekėjas.

Su KT nutarimais ir rekomendacijomis galite susipažinti KT puslapyje http://kt.gov.lt/lt/dokumentai/reklama.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *