Specialistai, kurių vien atlyginimais nebesuviliosi: mūšyje dėl darbuotojų – dar neišnaudota galimybė

Triniti

Šiandieninė darbo rinka – itin konkurencinga. Surasti specialistą, turintį reikiamos patirties ir kompetencijų, o ir su realiais atlyginimo lūkesčiais darbdaviams neretai atrodo „misija neįmanoma“. Dar sudėtingesnė užduotis – kaip tą taip ilgai ieškotą specialistą išlaikyti darbo vietoje bent keleriems metams. Ypač jei kalbama apie IT, rinkodaros ar pardavimų vadybininkus, kurie darbovietėse nelinkę „užsisėdėti“.

Papildomu iššūkiu darbdaviams gali tapti ir kitąmet įsigaliosiantis Darbo kodeksas – gerokai sumažėjus išeitinėms išmokoms ir sukauptoms atostogoms, nebeliks darbuotojų motyvacijos likti įmonėje vien dėl ilgesnio darbo stažo. Dėl šios priežasties verslininkams teks ieškoti naujų darbuotojų motyvavimo priemonių, didinančių darbuotojų lojalumą.

Vien atlyginimų jiems negana

Laura Duksaitė-Iškauskienė, vadovų paieškos įmonės „Master Class Lietuva“ partnerė teigia, kad šiandien situacija rinkoje – darbdaviams negailestinga. Per metus vienoje darbovietėje vidutiniškai pasikeičia iki 20 proc. darbuotojų. Tokia sparti kaita grasina nemenkais nuostoliais: keičiantis darbuotojams, dažnai krenta įmonės veiklos našumas, išauga sąnaudos, nes ieškoma, kuo pakeisti išėjusius darbuotojus, sutrinka įprasti darbo procesai.

Kita opi problema yra tai, kad rinkoje labai trūksta tam tikrų specialybių darbuotojų – programuotojų, sistemų administratorių, kitų IT specialistų, aukštųjų technologijų analitikų, gydytojų. Dėl tokių darbuotojų konkuruoti tenka ne tik su vietos, bet ir užsienio darbdaviais.

„Šiuo metu praktiškai visi programuotojai, sistemų administratoriai ir kiti IT specialistai Lietuvoje yra užimti, tai reiškia, kad įmonės negali imtis daugiau žmogiškųjų resursų reikalaujančių projektų, nes tokių resursų paprasčiausiai neturi ir negali gauti.  Ateityje šios tendencijos greitai nesikeis, mat socialinių mokslų studijas šalyje vis dar renkasi didžioji dalis studentų. Be to, konkuruoti dėl, pavyzdžiui, IT specialistų yra labai sudėtinga – šių darbuotojų kompetencijos yra globalios, jie yra labai mobilūs, todėl dėl jų „kovoja“ ne tik vietos, bet ir užsienio darbdaviai“, – kalbėjo L. Duksaitė-Iškauskienė.

Viena iš galimybių, kuria pritraukiant darbuotojus galėtų naudotis darbdaviai – darbuotojų skatinimas akcijų opcionais. Akcijų opciono pranašumas šiuo atveju yra tai, kad Lietuvoje juos taiko dar pakankamai retas darbdavys, tad nesunku būti pastebėtiems. Be to, tokia priemonė efektyvi ne tik pritraukiant darbuotoją, bet ir stengiantis jį išlaikyti organizacijoje.

„Kaskart konkurentams pamojavus didesniu atlyginimu kelti darbuotojui algą gali būti netikslinga – tai ir brangu, ir nebūtinai efektyvu, nes visuomet atsiras, kas gali pasiūlyti daugiau, ypač kai konkuruojama ne tik vietos rinkoje“, – patirtimi dalinasi personalo atrankos specialistė.

Vilioja ir „Apple“, ir „Google“

Opcionai, arba kitaip – pasirinkimo sandoriu įgyjamos akcijos – yra finansinė priemonė, kuria darbuotojui suteikiama teisė per tam tikrą numatytą laiką ar įvykus tam tikroms sąlygoms (pavyzdžiui, pasiekus įvardytus rezultatus) įsigyti bendrovės akcijų už iš anksto nustatytą kainą. Tokiu būdu darbuotojas skatinamas darbovietėje ne tik išdirbti tam tikrą laikotarpį, bet ir yra tiesiogiai suinteresuotas įmonės vertės augimu – mat net tuo atveju, kai akcijų įsigijimo metu jų rinkos vertė yra didesnė, darbuotojas turi mokėti tik tą sumą, kuri buvo nustatyta opciono įsigijimo metu.

Lino Sabaliausko, advokatų kontoros TRINITI vadovaujančio partnerio, teigimu, pasirinkimo sandoriu įgyjamų akcijų (opcionų) teikiama nauda išsivysčiusios ekonomikos šalys naudojasi jau seniai – tai viena efektyviausių darbuotojų motyvacinių priemonių.

„Akcijų opcionais naudojasi tokie garsūs vardai kaip  Apple Inc., Starbucks Corp., „Google“. Populiarėja opcionai ir tarp Lietuvos įmonių. Arši konkurencija darbo rinkoje visgi daro savo – aukštų kompetencijų specialistams darbo vietos ir laiku mokamo atlyginimo jau nebepakanka, tad tenka ieškoti papildomų motyvacinių priemonių“, – kalbėjo L. Sabaliauskas.

Paskata ir smulkiesiems

Advokato teigimu, opcionai labai patrauklūs ne tik stambioms korporacijoms – tai gera galimybė ir pradedančiajam verslui sutaupyti, kai nėra galimybės dėl specialistų konkuruoti dideliais atlyginimais.

„Opcionai naudingi ne tik rinkos milžinams – tai palanki priemonė smulkiesiems verslams, kuriems reikia specialių įgūdžių turinčių ar aukštos kvalifikacijos darbuotojų, tačiau negalinčioms varžytis dėl tokių asmenų siūlomu atlyginimu. Tokiu atveju darbuotojus vilioti galima akcijų opcionais, kuriuos turintys samdomi darbuotojai, įgyja teisę pretenduoti į dalį jį samdančios įmonės. Jei tikima tos įmonės pelningumu ir perspektyva, ilguoju laikotarpiu galima „išlošti“ gerokai daugiau, nei bet koks atlyginimas didelėje korporacijoje. Įsivaizduokite, kiek šiandien vertos, pavyzdžiui, „Apple“ akcijos ir kiek užsidirbti gali jų akcijų opcionus turintys darbuotojai“, – pasakojo L. Sabaliauskas.